Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Tuesday, September 9, 2014

2014-Balik Kampung

Setahun kot tak balik kampung halaman. Bukan sebab tak nak balik tapi banyak agenda yang tak dapat nak dielakkan. Ni aku bagitahu awal-awal ye pasal ramai sangat duk tanya mak aku apa pasal aku lama sangat tak balik kampung. Bukan tak nak balik. Nak sangat. Tapi banyak halangannya. Aku ni anak sakit maka terikat dengan epoimen spital. Ni pun aku mintak coti 2 minggu dengan pihak sekolah untuk bawak Naqib balik kampung sebab ni je masa anak aku free tanpa urusan spital.

Tujuannya balik kampung sebab nak bawak Naqib berubat. Secara kebetulan ayah aku diperkenalkan dengan sorang pakar bidang refleksologi yang dah banyak pulihkan pesakit strok, lumpuh dan penyakit yang berkenaan dengan otot dan saraf. So, ayah kata apa salah mencuba sebagai salah satu ikhtiar perawatan. Mungkin ilmu yang dia ada boleh membantu merawat penyakit Naqib.

Maka, bermulalah sesi balik kampung secara mengejut. Suamiku cuma hantar dan kemudian balik semula sebab tak boleh cuti panjang. Lama tak berpisah, rasa macam nak lari balik jumpa laki. Dah seminggu tak jumpa. Dan untuk menambahkan lagi derita kerinduan ini, hari ini adalah hari ulangtahun perkahwinan ke-15 kitorang. Sorang di timur, sorang di barat. Gila sedeh.

Terjaga jam 3 pagi tadi, terus wasap dia. Wish dia. Sikit punya dramatik ayat aku bagi. Sambil taip sambil bercucuran airmata. Sendiri reka ayat, sendiri sedeh. Dah hantar, aku baca balik. Rasa macam kelakar. Macam bongok. Sekejap nangis, sekejap gelak. Pagi tadi jam 8 baru terima balasan. Eh dia pun tak nak kalah karang ayat. Nangis jugak aku lagi sekali baca ucapan dia. Tapi cepat-cepat sedar. Ni kat kampung ni. Kalau sambung nangis, bengkak mata. Nanti mak ayah tertanya-tanya pulak apa jadah anak dia nangis. Malu..

Lepas tu entah berapa kali suami call. Asik duk tanya, "Kat mana ni? Dalam bilik ke?" Dah tu kalau dalam bilik kenapa ye? Nak diapakan? Sesuatu sungguh(hahaha). Ntah pape.

Hujung minggu ni suami akan datang ambik kitorang. Dan-dan je aku rasa lambat pulak masa berjalan!

Dah lama sangat tak balik. Mak hari-hari duk jamu makanan yang spesel-spesel. Sampai adik aku cakap, "mentang-mentang anak pompuan dia balik, macam-macam aktivitinya!" Huhu..jeleslah tu! Ayah pun sama. Aku sebut je rasa nak makan itu ini, terus esok paginya dah ada atas meja. Dia belikan masa balik dari masjid. Tak ke syurga tu. Mau naik 2,3kg ni.

Jumaat ni pulak dah buat pakatan dengan kamceng-kamceng zaman sekolah nak jumpa. Tapi disebabkan kesukaran untuk aku keluar berpeleseran maka diorang yang akan datang jumpa aku di rumah. Ta zabarnya nak jumpa.........

5 comments:

  1. aku pun dh lama tak balik kampung Ti...
    mak yang datang rumah.

    teruk punya anak eh...




    .

    ReplyDelete
  2. Hahaha...takpelah . bolehlah mak jalan2. Abam darren dah sihat dah?

    ReplyDelete
  3. dah sihat Ti.
    alhamdulillah dua2 mata ok.
    dah bulih kerja cari rezeki.
    syukur.


    .

    ReplyDelete
  4. salam kak siti..

    boleh tak nanti send no akak kat email saya.. balkhis74@gmail.com

    TQ

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.