Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Wednesday, April 4, 2012

2012-Cerita 60-Dah Ada Dua

Pernah tak waktu korang kat shopping complex atau kat tempat-tempat awam yang lain kena kejar dengan sales person yang terdesak nak jual barang? Mesti pernahkan. Serabut gak kadang-kadang. Malas nak layan. Tapi kesian jugak dengan diorang ni. Itu je kot kerja yang diorang boleh dapat.


Ada sorang kawan saya, bila dihampiri jurujual, dia akan cakap "tak apa. Saya dah ada dua kat rumah", walaupun sebenarnya dia tak pernah beli pun. Boleh kata tektik dia berjaya untuk menghindar masa terbuang mendengar cerita dari pihak jurujual.


Satu hari kawan saya ke shopping complex. Tengah-tengah syok berlenggang untuk memperhabiskan pitis, dia disapa oleh seorang budak perempuan. Kat tangannya ada kertas risalah. "jurujual la ni.." getusnya dalam hati. Terus dia keluarkan ayat modal pelepas dari cengkaman jurujualnya yang power itu. "Tak apa..tak apa..saya dah ada dua kat rumah!" Dengan kereknya dia berlalu pergi.


Sekali budak perempuan tu tergelak. Dia pandang budak tu. "kak, saya ni nak tanya arah, bukan nak jual barang!" Dan budak tu tergelak lagi. Tersipu-sipu malu kawan saya tapi turut tergelak sama.


Adoi! Pecah perut saya dengar cerita ini. Tapi ok jugakkan ayat dia tu. Nanti nak try guna. Heh!


Published with Blogger-droid v2.0.4

6 comments:

  1. hehe..
    mmg selalu gak kena ekor dgn jurujual ni..kdg2 dh mcm pksa2 beli produk dia..bila kt x bminat..dia lak cam protes n tjk muka msam

    ReplyDelete
  2. kah kah.

    tapi modal saya dh ada 2 tu mmg aku amalkan.
    haha.


    .

    ReplyDelete
  3. @LYAfrina
    tu lah. suka pakse2 org suruh beli. benda tak perlu buat ape beli kan? tp dia amukan pulok. diorang tension sbb sales tak sampai target kot..

    ReplyDelete
  4. @tasekM
    aku kena try gaklah guna ayat ni. kdg2 diorang ni tak reti bahase. ngekor je sampai kite rimas. aku selama ni senyum sambil buat tangan tak nak je. tp diorang buat tak reti je. takkan nak tengking kan? kang diorang aim kete aku kasi gores dan menang pulok.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.