Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Friday, April 6, 2012

2012-Cerita 62-Malas vs Rajin

~Malehnya nak lipat. Ada setambun lagi tu.....~


Baju dan siap basuh. Dah jemur. Dah kering dan dah siap diangkat dari jemuran. Tapi mengapa malas beno nak melipatnya? Saya kadang-kala rajin, kadang-kala tak rajin tapi dek terpaksa, buatlah jugak. Takkan nak biarkan berlonggok tak berlipat kan?

Kalo rajin, memang segala benda pun dilipat. Kadang-kadang yang dah bersusun kat almari pun kubukak dan lipat balik. Tapi cuba kalau dah sampai masa tak rajin. Nak start melipat tu ibarat satu penderaan jiwa dan mental. Siksa. Menyampah.

Tertanya-tanya, kenapalah aku ni malas sangat nak lipat kain? Bila fikir-fikir, rasanya bukan sebab malas tau. Tapi sebab kita tak suka dengan pekerjaan itu. Faham-faham jelah bila kita tak suka dengan sesuatu benda tu mesti rasa berat je nak buat kan? Basuh, jemur tak apa. Tapi bila sampai bab lipat, sangat tak koser. Rupa-rupanya bukan saya sorang je yang begitu. Ramai jugak ya manusia yang mengadu dan bersungut tak suka keja-keja melipat ni. (Dah boleh buat grup ni kat fb). Ramai juga yang berharap akan ada orang cipta mesin lipat kain.  Huhu..

Satu hari, saya tengah angkat pakaian di jemuran. Tiba-tiba dapat idea. Aku lipat terus je lah kot baju-baju ni kat sini. So, saya pon angkat  dan terus lipat baju-baju la la tu jugak  kat ampaian. Tapi lipat takdelah sempurna mana macam kita lipat kain kat atas lantai(yang kita urut dan buat garis guna tangan sebelum setiap lipatan). Asal lipat tak nak bagi berkedut. Dah tu kata malas kan?

Eh. Rasa senang pulak buat macam tu. Sebab bila masuk rumah, takde dah nampak timbunan pakaian yang membukit. Kira pakaian yang kita angkat tu dah boleh terus masukkan dalam almari. Jimat masa kan? Ini cara-cara untuk yang tak ada 'makcik' la. Kalau ada makcik, jangan diajar buat begini. Nanti makcik naik lemak. Makcik gaji mahal sekarang tau!

So far, kalo rasa malas saya akan buat gitu. Kalau rajin, angkat macam biasa, lipat atas lantai cantik-cantik. Tapi bagi yang ada anak ramai, asingkan pakaian ikut anak. Pastu suruh diorang lipat sendiri. Ajar diorang berdikari dan bertanggungjawab. Jangan nak manja-manja sangat. Tak pon kalau dah malas sangat, gantung semua pakaian dengan hanger. Habis cerita. Tapi hanger mesti ada ratus ribu la. Kah....

Ok ke tak ok? At least kain baju berlipat dan tak berlonggok menyakitkan mata. Jangan nanti dah bertangguh (sebab terlampau malas nak lipat), baju makin menggunung, jadi macam ni ha...

Salah satu episod dalam rancangan Clean House.
*Kat ruang tamu baju bersepah-sepah. Kemalasan melipat punya pasal*

Ini pulak dalam bilik tidur. Gila bersepah. 


#Sapa-sapa yang ada cara lain, bolehlah kongsi-kongsi ye. Jangan kedekut. Nanti Allah marah!

8 comments:

  1. ti...

    akukan.
    luar rumah belah belakang tempai ampai baju.
    aku buat satu pangkin kayu(ke nk panggil apa natah..?)

    setiap kali aku angkat kain baju.
    aku akan lipat terus kat situ.
    dan.
    aku mmg tak ada masalah kain baju tak berlipat.

    sampai anak jiran aku tanya.
    pesal acik lipat baju kt luar...?

    hehe.


    .

    ReplyDelete
  2. kan? aku rasa mmg kena terus lipat la la tu jugak. kalo tak kemalasan. lipat baju membuang byk masa. rumah aku takde pangkin tp aku lipat atas para jemuran tu jugak. tu pasal tak berapa rapi sgt.

    ReplyDelete
  3. umah saya dah mcm gunung... waaaaaaaaaaawawawaawa baju kenit2 tu yg byk....... mlm td nk lipat, dah azri lak alergik mengada2 sikit la dia... tdo nk tepuk2.. nk peluk2... sekali ter... ZZZzzZZZZzzzZZZ wassalam jawabnya

    ReplyDelete
  4. i paham sgt kalo rumah ada anak kecik ni sbb i dulu masa kecik2 kena kerah lipat kain pasal mak tak sempat nak lipat. ye la dia keje lg, nak layan adik lg kan. ada maid tp mak saya tak suka org lain lipat sbb tak ikut kriteria. nak marah acap2 kan org tu lari dr rumah. anak sendiri nak marah2 takpe. kekeke...

    ReplyDelete
  5. Mari buat grup "Malas Lipat Kain" kat Fb hahaaa...

    Saya pun malas sesungguh yang amat. Lagi lah pulak ada Amna ni. Kalo sidai baju Amna tu, dah siap2 gantung kat penyangkut dia dari dalam rumah, lepastu baru sidai kat luar. Tak boleh nak berdiri lama huhu.

    Baju kalo dah angkat, berlonggok je sampai Rezal bebel. Baju Amna saye boleh je nak lipat. tapi baju sendiri, baju husband, kalo boleh yang kat hanger tu terus masuk dalam almari. Kan senangggg :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bebeh, saya pon kdg2 buat perangai hang bj siap2 dlm rumah br pi jemur kat luar. Cer biar tgk. Kot2 ada yg tlg lipat mcm yg tlg selimutkan ana. Si dia kan ada lipat baju ana. Huhu..

      Delete
    2. dia nak tolong lipat baju boleh je. tp jgn tunjuk muka. kalo boleh kemaskan rumah skali. barulah ada secret bibik. heheheeee...

      Delete
    3. Skali awak keluar rumah, blk2 rumah dah siap berkemas. Bestnya..eh seramlah pulok.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.