Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Wednesday, August 8, 2012

2012-Cerita 118-Lumrah Alam

Rasanya dilema yang selalu melanda ibu-ibu adalah memilih juadah yang perlu dimasak untuk keluarga. Lebih-lebih lagi di bulan Romadhon ini. Bila berpuasa ni selera jadi rambang. Maka bersedialah dengan permintaan-permintaan yang kadang-kadang di luar kepandaian kita.

Kalau setakat kuih-muih beli je la. Tak kuasa nak buat setalam tapi yang nak makannya setakat 2,3 keping. Kecuali kalau kuih tu memang disukai ramai barulah terbit kerajinan nak membuatnya. Bab lauk-pauk lah yang jadi peningnya. Macam Naqib kalau boleh hari-hari nak makan nasik lemak atau nasik yang satu set lengkap lauknya. Kita yang tua ni cepat muak kalau hari-hari makan nasik bertumis ni. Tak kuasa nak ikut so khaskan hujung minggu je untuk masak juadah-juadah begini. Ini juadah semalam. Saya jenis masak sekali harung. Lauk itu untuk berbuka, lauk itulah juga untuk bersahur.



Kuih-muih beli.



Harini tak tau la nak masak apa pulak.

Oh ya. Awal pagi semalam ayah saya kehilangan kawan baiknya, Pak Usop. Pak Usop meninggal lebih kurang pukul 5 pagi semalam waktu orang tengah sibuk bersahur. Dia baru je menjalani operasi memotong usus. Hari sebelumnya kira dia dah ok. Tiba-tiba pulak malam semalam jadi tenat. Sabit kepada kematian kan..

 Pak Usop ni antara kawan juga jiran terapat dengan ayah. Ke mana-mana sentiasa bersama. Ke surau, ke masjid menadah ilmu diorang sama-sama. Dialah yang akan mengejutkan ayah pagi-pagi. Jam 5 pagi mesti telefon berbunyi. Kemudian ayah akan bersiap dan ambik Pak Usop, kemudian ke masjid. Begitulah diorang hari-hari. Baik Pak Usop ni. Jenis ringan tulang. Jenis yang tak berkira. Kitorang dah anggap dia macam keluarga.

Dahlah tahun lepas ayah dah kehilangan sorang lagi geng surau dia(tokki kepada isteri Ustazazharidrus), saya pasti ayah saya bertambah-tambah terasa dengan pemergian Pak Usop pula kali ini. Lumrah alam. Yang hidup pasti mati. Namun ingatan terhadap mereka tetap akan terpahat di hati sampai bila-bila.

Takziah buat keuarga Pak Usop. Al-Fatihah.

Published with Blogger-droid v2.0.6

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.