Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Wednesday, July 3, 2013

2013-DIY Egg Tofu

Sekarang ni dalam nak mengurangkan belanja atas barangan keperluan harian, untuk stengah-stengah benda seboleh-bolehnya aku akan cuba buat sendiri. From scratch. Lagipun Naqib sekarang dah takleh nak konsum makanan berasaskan hasilan lembu. Susu, daging etc. Nak tak nak terpaksa buat sendiri.

Since dia tak boleh minum susu lembu, terpaksa gantikan dengan susu soya. So, boleh dikatakan stok susu soya selalu ada di rumah. Ada sekali hari tu, tiba-tiba teringin nak makan egg tofu. Tengok bahan pun semua ada. Caranya senang je. Campurkan 2 biji telur dengan secawan susu soya dan secubit garam. Dan tambahkan daun kucai kalau suka. Gaul sebati dan kukus sampai jadi macam puding. Angkat dan sejukkan. Kemudian bolehlah dimasak mengikut kesukaan.

Saya suka masak tofu saya dengan bawang putih. Bawang putih tu goreng sampai garing dengan sedikit minyak. Angkat separuh daripada bawang putih tu dan letak tepi dulu. Yang separuh lagi biarkan dalam kuali dan tuangkan sedikit air. Masukkan sos tiram. Gaul sebati. Biar mendidih. Bolehlah tambahkan daun kucai dan cili merah jika suka. Tutup api dan curahkan atas tofu. Taburkan bawang putih yang digoreng tadi. Siap. Sedap..

3 comments:

  1. pandainya siti ni...




    pekabo ti..?
    lama tak sembang.


    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tas, komen ko masuk spam. Nasib aku check. Ko gi bertapa ke mana ni? Lama beno menghilangnya..ke dah pencen dah mcm pakcik?

      Delete
  2. Haha..indah ke?

    Anyway, dgr cerita ko ni kerabat di raja. Raja mana eh? Raja kapoor ke?Oppss..ampunkan patik tengku. Huahuahua..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.