Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Friday, June 28, 2013

2013-Yakitori

Hari sudah masak masakan dari Korea. Lepas tu berpindah pulak ke makanan Jepun. Buat yakitori. Yakitori ni maksudnya burung/ayam panggang. Pernah buat sekali dulu tapi rasa cam leceh sikit pasal kena selalu bukak tutup oven untuk sapu bumbu pada ayam tu. Tetapi dengan adanya pemanggang ajaib, tidak susah lagi.

Serius aku gila dengan pemanggang ajaib. Semua benda kalau boleh nak masak kat dalam tu. Cuma bakar kek je belum berjaya. Orang kata boleh bakar kek jugak kan? Tapi 2 kali dah try bakar kat dalam tu tapi akhirnya kek hangus di bawah tapi tengah dengan atas tak set lagi. Dah lepas tu baru ada kawan beritahu kena sumbat tisu kat lubang tengah tempat keluar stim tu. Oo..Gitu rupanya. Nanti-nantilah cuba.

Berbalik kita kepada yakitori. Ini menu paling senang dan ringkas tapi sedap. Isi ayam tu potong kecik-kecik. Kemudian cucukkan ke lidi macam kita nak buat sate tu. Kalau suka, boleh juga diselang-selikan dengan potongan bawang besar. Panaskan pemanggang dan panggang ayam sampai setengah masak. Sementara tunggu ayam dipanggang, buatlah bumbunya.

Dalam mangkuk masukkan bawang putih dan halia yang dicincang halus, letak sikit sos hoisin, kicap manis, madu dan air. Kalau ikut resipi asal kena guna mirin(arak). Dan aku tambah sos hoisin nak bagi rasa masam-masam sedap. Campurkan semua sampai sebati. Bila ayam dah separuh masak, sapukan bumbu tadi pada ayam. Panggang lagi. Kemudian balikkan ayam. Sapu lagi. Ulang sampai ayam masak sepenuhnya. Permukaan ayam akan kelihatan berkilat.

Dah masak tu angkatlah dan hidangkan panas-panas. Rupa memang dah gaya sate tapi ini versi Jepun yang lebih ringkas dan mudah. Time bulan puasa sesuailah dibuat juadah berbuka atau bersahur.

5 comments:

  1. baru usha2 nak beli pemanggang ajaib gak.. ni yg makin semangat nak beli.. hehe..

    err akak pakai brand ikan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beli achik beli! Senang kerja nak manggang2 ni.

      Akak punya bkn cap ikan. Cap ayam je.. Skrg ni akak tgk avon, cosway pun ada jual pemanggang ajaib under brand diorang. Tp yg cap ikan skrg dah ada yg br kan. Penutupnya blh dicabut dan blh ngukus jugak.

      Delete
    2. hari tu tgk brand happy call half harga cap ikan.. baik beli yg murah je janji fungsi sama kan.. hehe.. tu la nak beli gak ni..

      Delete
  2. walauwehhhh nok jugok pemanggang ajaibbbbb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha..beli beli beli. Bestnya racun org suruh beli. Berbaloi u.. Btw, nak order murtabak di bln puasa blh order dgn i ye.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.