Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Friday, June 21, 2013

2013-Rawatan

Ramai yang tanya pasal Naqib ya. Tq to uols yang prihatin dan sudi bertanya khabar akan anak saya itu. Buat masa ini selain menjalani fisio, Naqib juga menjalani rawatan alternatif, gabungan homeopati moden, rawatan secara elektronik, urut dan akupuntur. Doktor spital sebelum ni pernah nasihat, tak payah perabis duit berubat sana sini. Penyakit ni takde ubatnya, katanya. Sedih dengar doktor tu cakap gitu. Kan ada hadith yang berbunyi, "tiada penyakit yang tiada ubatnya, kecuali tua dan mati". Mungkin perubatan yang menggunakan rawatan moden belum jumpa lagi ubatan yang sesuai, maka tak salahkan kalau mencuba rawatan alternatif?

Kebetulan mak mertua saya pun berubat kat situ. Mak mertua ada slip disc. Dan ada perubahan lepas 2 bulan menjalani rawatan di situ. Tu yang mak mertua cadang Naqib dirawat kat situ. Tapi bila dengar bayaran rawatan ni agak mahal, down sekejap. Takut tak mampu nak bayar. Pendapatan selama ni pun cukup-cukup makan. Kata mak mertua, pasal duit tu tolak tepi. Duit tak cukup mak tolong top up. Dah ada duit nanti baru ganti. Yang penting rawat Naqib. Maka itulah kami teruskan jugak.

So, dah masuk 4 minggu Naqib jalani rawatan. Nak kata ada perubahan tu, tak nampak lagi. Doktor tu sendiri pun cakap ia mungkin makan masa 2,3 tahun atau lebih untuk sembuh. Berpeganglah kepada hadith yang di atas tadi. Insyaallah ada jalannya, kata doktor. Yang penting konsisten dan bersabar, di samping berdoa untuk kesembuhan. Ini sekadar ikhtiar. Selebihnya tawakkal pada Allah. Dia Yang Maha Penyembuh!

Terhutang budi dan terharu sangat dengan keprihatinan keluarga, baik belah saya atau belah mertua. Mereka memberi sokongan, semangat malahan ada yang sudi menghulurkan wang demi kesembuhan Naqib. Tak mampu saya nak membalasnya.

Semoga kebaikan yang anda hulurkan mendapat balasan yang setimpal di sisi Allah.

2 comments:

  1. kita ikhtiar kan...selagi terdaya...hrp naqib sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapannya gitulah idah. Tq sbb sudi komen. Baca komen mcm ni pun rasa naik semangat kak.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.