Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Tuesday, October 29, 2013

2013-Perkembangan

Lama dah tak cerita tentang perkembangan Naqib kat sini. Hujung bulan lepas jumpa dengan Dr. Feizel, pakar neuro. Dia cek Naqib itu ini, katanya tak ada banyak perubahan sejak kali terakhir jumpa. So, kiranya keadaan Naqib maintain je sekarang. Doktor ada sarankan pada kitorang sejenis ubat(L-Carnitine) tapi ubat ni tak ada dalam farmasi hospital. Kena cari sendiri kat farmasi luar. (Kitorang dah search ubat ni di internet untuk pastikan sumbernya tapi macam agak ragu-ragu juga nak beli). Ubat ini dikatakan dapat memperlahankan kemerosotan otot pada badan pesakit muscle disorder macam Naqib.

Kata Dr. Feizel, untuk appointment akan datang, doktor lain yang akan ambik alih. Dia dah tak keje kat spital tu dah lepas ni . Sedih jugaklah seposen pasal doktor ni baik sangat. Cakap pun sopan-santun je. [hensem pulok tu..hehehe]. Kemudian hujung minggu tu, balik kampung. Hari Ahad tu lepas sarapan, sambil borak dengan mak mertua sambil menonton tv. Masa tu ada rancangan apa ntah kat tv1 yang bincang tentang kanak-kanak autisme, dyslexia dll. Tiba-tiba keluar muka Dr. Feizel. Tertera kat bawah tu nama Doktor Feizel Al-siddiq, Pakar Neuro di Prince Court Medical Centre. Mmmm.. dah jadi pakar kat situ pulak rupanya. Masyuk la...

Hai...harap-harap doktor yang akan rawat Naqib lepas ni pun baik macam Dr. Feizel jugak. Insyaallah.

Sementara tunggu nombor naik, kite ketik fotogedik sekeping dua dulu ya.

Dan 3 minggu lepas jumpa dengan Dr. Dayang pulak untuk periksa bahagian respiratory pulak. Kata doktor ada nampak sikit lemah kat bahagian dinding paru-paru tapi masih dalam keadaan terkawal. Cuma katanya pernafasan Naqib ada yang tersekat( doktor ambik bacaan dari result sleep test yang dibuat akhir tahun lepas) dan dia sarankan Naqib dibuang tonsilnya supaya dia dapat bernafas dengan lebih baik tapi suamiku tak setuju. So, kata doktor, tak mengapa. Ini sekadar saranan sebab katanya lambat laun, in the future Naqib akan perlukan support machine untuk bernafas juga. (Aku harap tak sampai kena guna support machine tu la).

Ini masa tunggu turn nak jumpa Dr Dayang.
Lama bebenor menunggu  dibantainya tido.


Naqib masih lagi menjalani fisioterapi. Minggu depan ni ada sesi fisio pulak. Dan untuk rawatan alternatif, rawatan masih dijalankan setiap Sabtu. Perkembangan kalau tengok memang tak banyak la. Tapi sekarang dia dah boleh buat sit up. Kalau dulu usahkan nak angkat badan, nak angkat perut sendiri pun susah. Cumanya dia ni pemalas nak eksesais. Bila tak eksesais otot-otot akan cepat mengecut dan mengetat menyebabkan pergerakan jadi susah. Dia rela buat-buat tido kalau aku suruh dia eksesais. Lama-lama aku lak give up. Rasa nak nangis anak tak nak dengar cakap. Tapi rasa kesian pulak kadang-kadang. Keadaan dia tak sama macam kita. Dia mudah penat. Bayangkan dah balik dari sekolah, sampai rumah dia rehat dulu sebelum makan, solat. Tak boleh nak cergas, aktif macam orang lain. Pergerakannya lambat dan terbatas. Kalau buat kerja laju-laju cepat penatnya. Tapi kadang-kadang aku buat keras hati suruh dia eksesais jugak di waktu petang. Untuk kebaikan dia juga.

Tengah buat rawatan. Perasan tak ada jarum cucuk-cucuk kat kaki dan lengan dia?
Kat kepala pun ada tu. Buat acupuncture dan mesin sekali jalan.


Harapan untuk melihat dia sembuh adalah sangat tinggi. Suami aku siap mimpi Naqib dah boleh jalan elok dan boleh naik tangga. Begitulah agaknya asik mikirkan pasal Naqib je. Apa-apapun, aku letakkan pergantungan aku pada Allah. Dia Yang Maha Mendengar. Dia Yang Maha Penyembuh.


2 comments:

  1. Tak semena2 pulak aku nk menangis ti...

    Kuat ye Naqib...!
    Awak kena kuat.



    .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.