Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Wednesday, October 9, 2013

2013-Semangat Bercucuk-tanam

Aku sekarang tengah rajin bercucuk tanam. Semangat bercucuk tanam menggebu sejak-sejak pokok orkid yang aku beli tahun lepas dengan kawan aku tu mula nak berbunga. Perasan orkid tu mula keluar kudup 2 minggu lepas. Gembira tak terkata. Setahun menunggu tau!


Begitu jugak dengan pokok bunga cicak ni. Sebelum ni aku tanam kat luar pagar tepi longkang. Konon-konon wat landskap kasi cantik. Siap susun bata zigzag-zigzag lagi. Tapi jiran sebelah(bukan jiran sekarang) tak hargai. Dia main langgar je landskap aku dengan kereta dia hari-hari. Tambah budak-budak main bola main lanyak je. Sedih. Lalu aku putus asa untuk bercucuk tanam di luar. Tanam dalam pasu pulak. Tapi tak berbunga-bunga. So suami aku cantas tinggal sepasu ini je. Ni baru galak berbunga.


Pokok bunga kertas tak payah ceritalah kan. Memang berbunga sokmo. 



Bila tengok pokok semua berbunga, semangat bercucuk-tanam datang. Boleh kata kalau boleh semua benda nak tanam. Tapi lebih kepada sayo-sayoran. Sayo kan mahal sekarang. So tanamlah sendiri seperti saranan menteri. Sekarang aku dah mula tanam daun kesum, daun bawang, cili padi(entah berapa kali tanam asik mampus), halia. Next nak tanam tomato, sawi, kacang bendi pulok. Err...nak tanam lettuce jugak. Tak taulah sesuai ke tak. Dulu kat belakang tu ada tanam kunyit tapi suami sudah buang. Tinggal serai dan daun pandan. Pokok kari adik ipar sedekah. Hikhikhik..

Jiran sebelah kiri rumah aku yang sekarang ni rajin bercucuk-tanam jugak. Subur-subur pokoknya. Jeles aku. Baru ni dia nak bagi pokok cili habanero kat suami. Entah mana dia dapat entah tapi suami aku jual mahal pulak. Susah nak dapat tau! Ruginya.. Katanya pedas sangat sapa nak makan. Pastu jiran aku ni tanam pokok betik dengan mangga kat depan, kat tempat aku buat landskap dulu. 3 pokok. Satu dah tumbang tak sempat nak besar. Baru tinggi sekaki kena lanyak dengan budak-budak main bola. Lepas tu tangan tak reti nak diam, main petik daunnya. Jahanam pokok tu. Pastu bila pokok tu dah tumbang, diorang cabut pastu baling masuk rumah aku. Ish..budak-budak ni mencabar kesabaran betul. Hari tu pokok mangga jiran sebelah kanan aku jadi mangsa. Buahnya banyak dan baru nak masak, budak-budak ni petik pastu buat baling dalam longkang. Pastu gelak-gelak. Sayang betul bila tengok buah dikerjakan begitu. Bila diorang nampak aku tengah perhati diorang, cepat-cepat diorang lari. Tau pun takut! Tau pun buat salah! Tak dapat kubayangkan nasib buah betik itu nanti!

Baru-baru ni mak mertua aku tanya tak nak tanam labu? Cepat-cepat suami cakap, "Dia bukan suka labu mak....". Hehehe...aku memang tak berapa suka labu. Sekarang ni projek terbantut pasal tanah dah habis. Nak kena pergi beli dulu. Sebelum ni suami rembat tanah mak dia kat kampung. Suka-suka hati je kan. Nasib baik mak mertua tak kisah. 

Kadang-kadang geli hati sendiri. Sikit-sikit pi cek tanaman. Punyalah semangat berkebun. Harap-harap pokok-pokok ni berkerjasama dengan aku. Janganlah main mati-mati tengah jalan. Good luck to me!


11 comments:

  1. aku masih berputus asa ti.

    kah2.


    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo ikutkan tak nak dah menjerumuskan diri dlm bidang penanaman ni tp tibe2 keinginan dtg pulak. Malas nak harap kat roommate aku tu. Dia pun byk keje. Blk keje ptg, sambung buat part time sampai mlm. Bila masa nak layan menanam.

      Delete
  2. saya pun suka menanam.. 'tangan sejuk' la gak,. hehe..

    tp sejak duk rumah xde tanah ni simpan je la hobi tu..

    kak, nak jemput lawat blog baru saya.. sudi2 la jenguk.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Achik, tahniah ye. Nampak best je cheesecake achik. Harap sukses!

      Delete
  3. yok tanam2.. pastu tukar2 siap pakej pasu2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yok...jom kita ngangkut sume pokok bunga mak. hahahaha....

      Delete
    2. yok2... bukan mak perasan pn sbb kan tgh sepah2... hahahahaha

      Delete
    3. Hikhik..hr tu ckp nak ambik pokok bunga kertas. Mak kata ambik la. Abg cik suruh mak buang pokok tu sbb dia kata tak cantik. U..blk ni penuh la garaj. Huhu..

      Delete
  4. wah... i pun nk jugak la bunga kertas... nk letak dpn umah... biar 'jiran baik hati' tu x leh shortcut nk naik ke tangga kalau park sblh kete i....(kes busuk hati katanya)

    ReplyDelete
  5. Siti,
    tak rugi berbudi pada tanah walaupun hanya pokok bunga..satu terapi jiwa dan minda sebenarnya. Akak balik kerja malam2 selalu bagi salam dan bertanya khabar orkid tepi laman..gebu dan subur je walaupun ia tak boleh bercakap..bunga pun nak kasih sayang juga kan...banyak ke tanam orkid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kak. Menanamlah jugak sikit2 walopun saya ni tak reti sgt. main cucuk and siram je. bab2 bg baja suruh suami. pasni nak kene berckp jugaklah ngan pokok. Tak byk mana bela orkid. 2 pasu je. huhuhu...actually dulu byk, ambik mak mertua punya sbb mak mertua jual orkid dulu. tp pokok orkid tu dah tua. lama2 mati.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.