Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Monday, January 27, 2014

2014-Prihatin

Hari Sabtu, macam biasa bawak Naqib ke klinik untuk rawatan. Masa sampai ke klinik, orang ramai pulak. Kebetulan pulak Naqib sekarang ni kaki dia tak berapa kuat. Celah kangkang dia sakit. Kejang. Bila nak berjalan jadi susah nak melangkah. Nak jimat masa, suami aku kendong je dia.

Then, doktor panggil. Doktor bawak ke bilik urut. Doktor urut(urut saraf) satu badan. Sampai kat celah kelangkang tu Naqib dah nangis-nangis menjerit sebab sakit. Doktor nak urut dia tak bagi. So doktor suruh kitorang balik nanti urut sendiri. Doktor adalah ajar cara urutnya tu. Alhamdulillah dapat ilmu baru.

Keluar dari bilik rawatan, sementara nak bayar bil rawatan, aku duduk kat kerusi kat lobi klinik tu. Tak lama, makcik yang duduk depan aku datang duduk sebelah aku. Dia tanya Naqib sakit apa. Aku pun cerita la sikit-sikit. Dia tanya Naqib ada ikut fisio tak? Aku cakap ada. Kemudian dia cerita tentang suami dia yang sakit. Tengah-tengah bercakap, doktor datang dan panggil aku dan suami. Nak bincang tentang rawatan Naqib. So, cerita dengan makcik tu tak habis. Lepas jumpa doktor tu aku terus terlupa pasal makcik tu, terus bawak Naqib masuk kereta. Aku tunggu dalam kereta sementara suami aku pi tunggu ubat kat dalam klinik.

Masa menunggu tu la tiba-tiba makcik tu datang kat kereta kitorang. Dia sambung cerita balik sambil beri kata-kata semangat dan perangsang untuk kami usaha ubatkan Naqib. Terkesan jugak aku dengan kata-kata makcik tu. Hala-hala sebak dada. Sekali dia hulur duit kat Naqib. Terkejut aku. So, aku cakap aku tak nak terima. Tapi dia cakap, "Takpe. Makcik dah niat nak bagi. Anggap ni sokongan untuk awak,". Terus gugur airmata aku. Terus aku ucap terima kasih dan salam makcik tu. Nak peluk tapi tiba-tiba rasa awkward pulok. Entah macam mana entah. Dah tergamam tu terus jadi tak tau nak react.

Kata makcik tu, "Jangan putus asa!" Dia tepuk bahu dan berlalu. Airmata aku duk berjurai-jurai lagi. Makin diseka makin deras pulak. Dari jauh aku nampak suami aku keluar dari klinik. Cepat-cepat aku lap airmata. Tak mau dia tahu aku nangis!

Memang something la makcik ni.  Orang yang kita tak kenal batang hidung, yang takde kena-mengena dengan kita tiba-tiba memberi semangat untuk kita. Seolah-olah dia sangat prihatin dengan kesusahan kita. Tak ramai macam dia. A very kind hearted makcik.

2 comments:

  1. Ti.. Bertemu dgn makcik tu adalah satu rezeki yang Allah beri.
    Entah siapa2...
    Entah dari mana... Kan?


    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tas. Dia bg perangsang mcm aku ni anak dia. Bersungguh-sungguh.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.