Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Monday, January 6, 2014

2014-Vegetarianlah Sangat

Ada setengah botol peanut butter kat rumah ni. Dah nak sampai tarikh luput. Takde siapa yang berminat. Nak buang sayang. Dulu pernah terjumpa resipi buat burger dari peanut butter. Teringin nak buat tapi bila cari dah tak jumpa. Tapi macam ingat-ingat sikit bahan-bahannya, maka aku go on je lah.

Ikut dan je aku masukkan bahannya. Apa yang ada kat rumah aku bantai masuk. Ni burger ala-ala veggie burger la. Aku masukkan:

1 labu bawang-cincang kasar

1 ulas bawang putih-cincang halus

1 cawan lobak merah-parut

1 cawan timun-parut dan perah airnya

1 sudu teh serbuk jintan putih

1 sudu teh serbuk ketumbar

2 sudu besar peanut butter

2 sudu besar daun ketumbar-dicincang halus

1/2 cawan serbuk roti

1 biji telur-pukul sedikit

Garam gula secukup rasa

Minyak untuk menumis

1. Mula-mula tumis dulu bawang putih bawang besar sampai layu dan kekuningan. Kemudian masukkan lobak merah dan timun parut. Tumis sampai lembut.

2. Masukkan bahan-bahan lain kecuali serbuk roti dan telur. Gaul sebati. Tutup api. Ketepikan dan sejukkan.

3. Kemudian barulah dimasukkan serbuk roti dan telur. Gaul hingga sebati.

4. Bahagikan kepada 4 bahagian. Bentukkan dan bolehlah digoreng seperti menggoreng daging burger biasa.

5. Sekarang sediakan roti. Macam aku, aku suka roti garing, so grillkan sekejap. Sapukan mayonis kalau suka. Letakkan lettuce, tomato. Sos cili jangan lupa. Aku letak cheese sekeping. Hehe.. Dah tak berapa nak vegetarian dah. Tapi rasa dia sedap!

Silalah mencuba!

1 comment:

  1. Namapun veggie burger, mana pakai daging. Huhu..

    Ye, silalah mencuba.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.