Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Tuesday, November 26, 2013

2013-Bingka Roti



Ini kes bosan makan roti kosong. Biasa buat sikit je untuk makan la-la tu. Tapi haritu gatal pulak buat terbanyak sebab malas nak uli banyak-banyak kali. Tapi orang kat rumah ni tak suka makan roti yang dah tak 'segar'. Diorang suka makan roti yang baru keluar oven. Roti yang dah nak masuk 2 hari tu kira dah tak segar. So, takde la orang nak usik. Terpaksalah perabiskan sorang-sorang. Tapi lama-lama jadi bosanlah. Baiklah dibuat bingka roti daripada duduk dalam peti sejuk takde faedah. Boleh juga dibuat sarapan esoknya, fikirku.

Eh tapi bila dah dibuat bingka, berebut-rebut pulak orang yang berdua tu pulun makan. Malam tu jugak selamat.  Memang tak dan nak buat sarapan pagi esoknya. Bingka roti ni bahannya lebih kurang macam puding roti juga cuma cara buatnya lain sikit. Disebabkan tak boleh nak letak susu, kutukar guna santan.

Nama asal bingka ni sebenarnya Malta Bread Pudding. Tapi tekstur dia lebih kepada bingka berbanding puding.  Sebab tu aku suka-suka hati je tukar jadi bingka. Dapat resipi daripada rancangan Taste Of America tak lama dulu. Tahun 2008 kot. Tapi tak diberi resipi penuh sebab ni rancangan ala-ala jalan-jalan cari makan. Cuma ditunjukkan cara semata. So, aku tiru cara ia dibuat dengan mengagak sukatan yang digunakan dalam resipi itu berdasarkan apa yang dilihat semata. Nasib baik menjadi. Siapa yang nak cuba, ini resipinya:

Bahan-bahan:

8-10 keping roti sandwich (atau apa-apa roti pun boleh guna)
1 cawan susu segar/santan cair
2 biji telur
2 sudu tepung jagung
5-6 sudu gula (kalau nak lagi manis boleh tambah)
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam

Cara:
Carik-carikkan roti menjadi cebisan kecil. Kemudian rendam dalam air dalam 5 minit. Kemudian ramas-ramaskan roti sampai hancur. Tapis roti dan toskan kering (kalau boleh perah supaya tak ada cecair pada roti). Masukkan roti ke dalam satu mangkuk. Masukkan bahan-bahan lain ke dalamnya dan kacau sampai sebati. Tuangkan ke dalam loaf pan(yang dah disapu minyak/mentega). Bakar di dalam oven (yang terlebih dulu dah dipanaskan) pada suhu 175C selama 45 minit atau sehingga masak. Keluarkan dari oven dan sejukkan kemudian barulah boleh dipotong.

2 comments:

  1. boleh guna santan eh ti..?
    nnti aku cuba.



    .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tas. Tp aku guna santan cair sikit la. Kalo pekat kang berlemak sgt pulak rasanya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.