Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Monday, November 5, 2012

2012-Cerita 141-Hujan



Semalam berada di kampung. Hujan seharian tak berhenti. Dari pagi membawak ke petang. Sekejap renyai-renyai sekejap lebat. Tak menentu turunnya. Air di parit depan rumah hampir melimpah. Petanda musim tengkujuh sudah tiba.

Seawal pagi, waktu melangkah ke kamar mandi untuk membersih diri dan mengambil wudhuk, kesejukan terasa menyusup hingga ke tulang-temulang. Saat terkena air di pili, menggelepar seluruh anggota bereaksi kepada kesejukan. Air kolah usah dikira, sejuknya lagi bukan main-main. Seriau!

Selesai solat, hujan mula turun, menjadikan suasana dingin, kelam, kelabu. Melankoli. Romantik. Mata mudah jadi layu dirayu oleh titis-titis hujan yang jatuh. Ke atap, ke daun, ke tanah, mmenghasilkan bunyi dan rentak yang sangat harmoni.

Mata makin melayu. Hati makin merintih. Katil mula memanggil-manggil. Tak perlu bertangguh. Tak perlu lagi dirayu-rayu. Badan terus dihempaskan ke katil. Selimut ditarik rapat hampir menutupi keseluruhan badan. Titisan hujan yang makin laju jatuhnya bagai memupuk lembut di pendengaran. Lantas menghantar isyarat ke akal. "Tido!" Perintahnya. Lalu mata tanpa berlengah terkatup tanpa perlu dipaksa.

Syok ooo....

Saya suka hujan. Tolong jangan pergi!

2 comments:

  1. hujan2 sampai ayat pun cam ayat novel.. ehehe..

    hujan2 mmg syok tido..

    ReplyDelete
  2. sama la kat sini sit.
    kat belah jasin siap banjir.


    .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.