Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Thursday, February 2, 2012

2012-Cerita 24-Cikgu Bidan Terjun

Guwe sekarang dah jadi cikgu. Cikgu tuisyen untuk Naqib. Kalau dulu bila musim Naqib  periksa baru hegeh-hegeh nak ngajor. Tapi sekarang tiap-tiap malam. So sekarang, tiap-tiap hari kena prepare subjek apa untuk diajar malam-malam. Terpaksa guwe buat ulangkaji balik. Maklumlah dah lama tinggal sekolah. Buleh tahan mencabar jugak silibus budak-budak ni ye. Sains diorang setengahnya macam silibus zaman kita SRP dulu. Tak apalah. Anak punya pasal.

Whiteboard sekangkang kera iols...


Mesti orang tanya, kenapa tak hantar ke kelas tuisyen je. Mesti lagi berkesan pasal yang mengajarnya memang cikgu betul kan? Memanglah kalau boleh nak ngantor ke kelas tuisyen tapi sekarang ni keadaan kurang mengizinkan. Kesian dengan Naqib sebab dia selalu merungut penat. Yelah, sekarang ni dia kena buat eksesais untuk kaki dia tu. Petang-petang lepas balik sekolah dia akan naik basikal eksesais selama 20 minit untuk satu sesi. Kena buat banyak sesi. Untuk kuatkan otot dia. Tu yang dia cepat penat sekarang.

Kayuh Naqib kayuh!
*sila abaikan baju-baju atas tangga tu ye. 


Dah tu, sejak akhir-akhir ni dia jadi kurang fokus. Doktor kata tu memang salah satu daripada simptom penyakit dia tu lah. Disebabkan oleh faktor-faktor yang disebutkan tadi, kitorang laki bini fikir tak payahlah ngantar tuisyen sebab takut dia tak boleh nak catch up. Cikgu tuisyen pun bukan boleh bagi sepenuh tumpuan pada dia. Ramai lagi budak-budak lain kan? Pernahlah jugak cari cikgu tuisyen persendirian yang boleh datang ke rumah, tapi feenya adalah  mahal. Macam tak berbaloi pulak.

Last resort, kitorang pakat ngajor sendiri la. Daripada tak dapat ilmu langsung, dapat sikit-sikit pun jadilah. Senang nak fokuskan kat subjek mana yang dia kurang faham. At least masa adalah fleksibel. Kalo dia rasa penat sangat so boleh take a break, ataupun boleh anjak masa. Kalau ngantor tuisyen buleh ke buat gitu?

Apa-apapun, sentiasa mengharapkan yang terbaik, dan bersedia dengan segala kemungkinan. Kalau dari range 1 sampai 10, dia buleh buat sampai 5 je, takpelah. Tak nak paksa-paksa. Kalau paksa pon, dia tak buleh, tak guna juga. Fokusnya adalah untuk pastikan dia ada bekalan  ilmu asas dan boleh berdikari di masa depan dan yang penting jadi MANUSIA!

p/s: kata doktor, jnagan paksa anak untuk jadi seperti yang kita harapkan. Kalau anak tak cemerlang dalam pelajaran, bina satu laluan untuk dia cemerlang dalam apa yang dia minati. Contohnya kalau dia minat nak masak, boleh masukkan dia ke akademi memasak, kalau dia minat bola, hantar dia ke akademi bola. Insyaallah masa depannya terjamin.  Sesetengah ibubapa terlalu berharap anak untuk jadi doktor, jurutera sedangkan itu bukan minat sebenar anak-anak. Jangan sampai anak memberontak dan beranggapan hidup ini adalah menyusahkan(life's sucks!).
.

4 comments:

  1. aku pun tak hantor anak aku tuisyen.
    tapi aku tuisyenkn sendiri juga mcm ko.
    kitakan mak2 yg bijak..?

    keh keh.



    .

    ReplyDelete
  2. @tasekM
    terpaksa jadi bijak demi anak.

    kehkeh.

    ReplyDelete
  3. che'gu ke bidang??? :P

    ReplyDelete
  4. @Anonymous
    cikgu ye. bidan pong ye. buleh jd belaka.


    meh sini aku tlg sekok peranokkan mu....hahahaha...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.