Ombak tak akan berhenti menghempas pantai selagi ada angin yang tak pernah berhenti menghembus.

Wednesday, February 8, 2012

2012-Cerita 26-Panas

Cuti-cuti 1Malaysia nan lalu adalah dirasakan seperti kesibukkan melampau. Macam keje di pejabat. Keluar pagi, balik dah petang rembang nak masuk Maghrib. Tu yang buat asal malam je tido awal. Pukul 8 pun dah rasa ngantuk sangat-sangat.

Pagi ni pulak pergi Banting. Sekerat hari di sana kerana menguruskan beberapa perkara di Jabatan Kebajikan Masyarakat cawangan Kuala Langat. Hari ni pulak, Masyaallah, panasnya. Duduk kat dalam kereta pun rasa macam terbakar. Saya pulak adalah spesis manusia yang tak tahan dengan panas, mulalah menggelupur, loya, pening.

Dahlah tu on the way balik, dengan laparnya, dahaganya, dengan terpaksa redah kesesakan dengan lori-lori besar bersimpang-siurnya. Memang bad mood la. Pastu kat highway Kesas tiba-tiba kereta depan saya (kitorang di lane paling kanan) dengan drastiknya menukar lorong ke lorong tengah. Terkejut weh. Ingatkan apa hal. Rupa-rupanya pak polisi tengah menembak. Tak tahulah kereta saya kena tembak ke tak pasal masa tu kereta dibawa dengan laju juga. Huhuhu....*harus terbang RM300.

Dah tu pergi pos opis. Nak pos barang. Orang punyalah ramai. Sampai melimpah-limpah keluar. Yang menyakitkan hati, cuma 2 kaunter dibukak. Satu kaunter pelbagai, satu kaunter pengeposan. Dan yang menambahkan lagi kesakitan hati ini, hanya seorang sahaja yang bertugas! Amukan aku! Dah beratur panjang-panjang guwe terus keluar barisan. Panas hati. Terus pergi kaunter kurier kat area rumah je. Kurier cap kangaroo. *saya tak berapa percaya dengan servis kurier selain pos laju pasal ada kes saya hantar barang, barang tak sampai. Barang dihantar balik pada saya. Alasannya tak jumpa rumah seperti yang tertera pada alamat pengeposan. Kalau pos laju ni konfem mana ceruk pun diorang cover kan? Takde masalah nak cari rumah. Harap-harap barang yang dipos sampai dengan selamat ke tangan penerima ya kangaroo.

Siap berurusan dengan servis kurier tu, singgah kedai untuk makan tengahari. Kebulur tu takdelah. Tapi dahaga sampai nak menelan tu rasa macam ada benda tersekat kat kerongkong. Kekeringan. Milo ais sampai je terus guwe srot-srot tak ingat dunia. Syurganya rasa.....Tapi lepas tu kepalaku berdenyut-denyut. Kesan pertembungan panas-sejuk yang mendadak.

Sampai rumah, cabut tudung, terus guwe melingkup sedas. Dah dapat melingkup tu, bila terjaga barulah rasa lega. Tiada lagi amukan.
*melingkup=tido

Sekian cerita saya pada hari ini. Terima kasih.

2 comments:

  1. mu duk lang barisang ke belung ni weh?? :P

    ReplyDelete
  2. @Anonymous
    aku keluor barisang masuk bulatang...

    menjawab soalang dok?:P

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Catatan Seorang Siti 2011. Powered by Blogger.